Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Osobní pohled dítěte na výchovu která probíhala mimo vlastní rodinu.
ŠVECOVÁ, Valentyna
Abstrakt Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá rozborem veřejně dostupné monografie, která byla vybrána cíleně. Jde o autobiografický příběh dívky, která vyrůstala v ústavní péči od svých čtyř let. Práce je koncipována jako systematicky uspořádaný soubor informací. Skládá se z teoretické a empirické části. V teoretické části je probrána problematika týkající se osobnosti dítěte, jeho vývoje, základních potřeb včetně vlivu rodiny na dítě. Dále popisuje systém náhradní péče o dítě s důrazem na psychosociální aspekty dítěte vyrůstajícího mimo vlastní rodinu. Empirická část představuje samotný výzkum. Cílem práce bylo zjistit, jaká je osobní zkušenost a pohled dítěte na výchovu, která probíhala mimo vlastní rodinu. Hlavní výzkumná otázka zněla: Jak ovlivnila život dítěte výchova, která probíhala mimo vlastní rodinu? Tato poměrně široká výzkumná otázka byla dále rozložena do několika specifických otázek: 1. Jaký vliv na život dítěte vyrůstajícího mimo vlastní rodinu měl vztah dítěte k rodičům? 2. Jaký vliv na život dítěte vyrůstajícího mimo vlastní rodinu měl vztah dítěte se sourozenci? 3. Jaký vliv na život dítěte vyrůstajícího mimo vlastní rodinu měl vztah dítěte k vychovatelům a k dětskému domovu, ve kterém žije? Výzkum byl realizován jako kvalitativní šetření, a to na principu zakotvené teorie za použití rozboru monografie jako techniky sběru dat, přičemž byla využita intenzivní metoda studia jednotlivého případu s důrazem na utříděný celkový pohled, včetně základních charakteristik jak osobnosti jedince, jeho vývoje, významných zážitků a postojů, tak i jeho vztahů k rodičům, sourozencům a širšímu sociálnímu prostředí. Zjišťování osobní zkušenosti a pohledu dítěte na výchovu, která probíhala mimo vlastní rodinu, bylo provedeno pomoci kvalitativního výzkumu s použitím techniky zakotvené teorie. Data byla převedena do hermeneutické matice programu ATLAS.ti a vyhodnocena pomocí třístupňového kódování. Metodologický postup analýzy vycházel z induktivních postupů dle techniky zakotvené teorie. V prvním kroku získaná data byla redukována na informace vztahující se k výzkumu, následně pomocí otevřeného kódování byly vytvořeny konkrétní kódy. Z těchto kódů byly vytvořeny jednotlivé kategorie. V kapitolách využíváme grafické výstupy, vytvořené v rámci kódování v analytickém softwaru ATLAS.ti. Výsledky byly popsány, rozebrány a zpracovány. Výzkumným šetřením jsme dospěli k závěru, že osobní pohled dítěte na výchovu mimo vlastní rodinu je kladný. Diplomová práce by mohla být přínosem pro dětské domovy a diagnostické ústavy. Výsledky výzkumu by mohly sloužit k lepšímu porozumění stavu dětí v ústavní či náhradní rodinné péči ze strany personálu či pěstounů a rovněž pro samotné osoby, vyrůstající a vychovávané mimo vlastní rodinu. Práce by též mohla být určitým stimulem pro provedení rozsáhlejšího výzkumného šetření, které by se zabývalo ověřováním vzniklých hypotéz.
Případová studie života vybraných dětí, vyrůstajících v dětských domovech ve Středočeském kraji
SUCHÁNKOVÁ, Veronika
Diplomová práce je věnována problematice, která se týká života dětí vyrůstajících v dětských domovech. Teoretická část je zaměřena na dítě, rodinu, její funkce, poruchy chování v rodině, které často končí násilím na dětech a vedou až k ústavní výchově. Na poruchy chování v rodině navazují specifika práce sociálně-právní ochrany dětí. Práce popisuje východiska a možnosti, které nabízí stát nebo ostatní organizace těmto ohroženým dětem. Jsou zde popsány zařízení ústavní péče a nejčastější důvody, které vedou k umístění do dětského domova včetně rizik, spojených s odchodem ze zařízení. Praktická část je směrována na mladé lidi v dětských domovech, kde za pomoci kvalitativního výzkumu je zmapován jejich dosavadní život v zařízení. Hlavním cílem je odpověď na položené výzkumné otázky a získat tak větší náhled na problematiku dětí umístěných v dětských domovech.
Dětský domov jako jedno z východisek v situaci nefunkční rodinné péče
ŘEPÁSKOVÁ, Daniela
Diplomová práce se zabývá vztahy mezi rodiči a dětmi v rodině, funkcí a poruchami funkce rodiny, výchovou a socializací dítěte v prostředí dětského domova. Teoretická část charakterizuje rodinu a faktory, které do péče o dítě vstupují. Dále popisuje zdravý vývoj dítěte, naplnění dětských potřeb, které umožňuje pouze kvalitní vztah mezi rodičem a dítětem. Zabývá se otázkou sanace rodinného prostředí a možnostmi náhradní výchovné péče, především v dětském domově rodinného typu. Praktická část charakterizuje současnou kvalitu péče o děti v zařízení dětského domova rodinného typu, a podporu její optimalizaci, předkládá přehled důvodů umístění dětí do dětského domova. Popisuje a analyzuje socializační aspekty výchovy v pěti dětských domovech regionu Středočeského kraje. Výsledky dotazníkového šetření ukazují na možnost uspokojivé výchovy a sociální adaptace dítěte v prostředí péče v dětském domově.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.